CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

((our anniversary dear))

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

((my baby)

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

Monday, 8 December 2008

~~newborn (^_^) new family member =))

AMMAR DANI

Salam... Hye guyss ( asyik ayat nie jek kan...adoii...xcreative langsung la ) hehe..on 5th of Dicember 2008, our family was soo happy to welcomed our new family member..hehe...nak la share kan kebahagian kami semua dengan kehadiran AMMAR DANI...

Baby Dani dilahirkan tepat jam 11.32 a.m on 5th Dicember 2008 di Hospital Besar Seremban pada Penghulu segala hari, JUMAAT dengan berat 2.9kg..kecik kan..soo cute..Baby Dani anak ke-2 kepada my third brother n his beloved wife ( alang & kak sue )...His 1st was daughter..named DAMIA AMANI..hehe..soo cute gak..tp soo la naughty..smpai kan mama ateh nyer xlarat nak melayan karenah si kecik 2..hehe

But, yg sedih nyer skang nie...yesterday baby Dani kene tahan ward..Camnie citenyer, kelmarin my sis-in-law discharge from hospital then balik to my mom house..mule2 ok jek..xder pape masalah pon..then following days ade perubahan pd urine Dani..cam ade tompokan darah..whole family sya dah worried giler sbb takut anything happend to our newborn baby kan..

So my mom suh la my brother g klinik, g check..then my brother pon g la kat SENAWANG ade specialist clinic for babies n kids..but then alang pon balik n said the clinic was closed...aduss...pity of Dani..so pk punyer pk ade 1 clinic yg we think still open..( forgot the clinic name but still the specialist clinic for babie n kids la kan..) so my brother pon g la..ALHAMDULILLAH, bukak..then dah check2 my brother pon balik..the doc said to them ( my bro n his wife ) yg Dani just got fever..so ok la kan..mmg badan Dani ade panas cket b4 went to the clinic..

Rite after my brother n his wife arrived home, my mom said to them just send Dani to GH..ye la kan..coz Dani still newbies kan..so ape2 better rujuk ke GH kan...so my brother n his wife pon g la GH..smpai je sane, doc checked2 n trus kene tahan ward...Dani kene masuk kan dalam incubator (sya rase incubator kot name alat 2) bawah cahaya biru..i was confused, if Dani jus got fever y should doc put him in incubator?? kan?kan? cian tgk die...dah la xpakai baju pape, just pampers jek..xtau la die panas ke sejuk dlm 2 kan..

Finally, my curiosity answered..rupe2 nyer baby Dani kene DEMAM KUNING a.k.a JAUNDIS..u guyss tau je la , demam kuning nie bahaye untuk babies yg baru lahir..sb deyall nie antibodi still xkuat n not strong enuff untuk bertahan kan...waaaaa =(( i'm soo worried..my bro said, yg demam kuning nyer x kuat sgt sbb baru jek lg..so nasib bek antar cepat kan..klu x xtau la pe jd kan..

Nie sya ade info pasal DEMAM KUNING ::-> ~~ check it out!


Demam kuning - Jaundis Pada Bayi

Penyakit demam kuning di kalangan bayi adalah merupakan perkara biasa pada masa kini. Di anggarkan 60 hingga 70 peratus daripada bayi yang baru lahir mengalami penyakit demam kuning atau yang juga dikenali sebagai jaundis. Penyakit demam kuning atau jaundis merujuk kepada bayi yang mempunyai simptom seperti bahagian putih mata dan kulit yang bewarna kuning-kekuningan. Warna kuning-kekuningan ini dapat dilihat dengan lebih jelas apabila kulit bayi ditekan lembut, ia kelihatan kekuningan. Ujian ini boleh dilakukan pada semua bangsa. Penyakit demam kuning ini lebih kerap berlaku di kalangan bayi pra-matang (tidak cukup bulan) berbanding bayi yang cukup bulan.

Warna kuning ini disebabkan oleh bahan kumuhan (metabolit) yang dinamakan bilirubin dalam darah. Bilirubin merupakan hasil penguraian sel darah merah di dalam darah. Penguraian sel darah merah merupakan proses yang dilakukan oleh tubuh badan manusia apabila sel darah merah telah berusia 120 hari. Hasil penguraian sel darah merah merupakan bilirubin yang diproses oleh hati (hepar) dan disingkir dari badan melalui najis dan air kencing. Ketika bayi berada dalam kandungan, sel darah merah ini akan dikeluarkan melalui uri (placenta) dan diuraikan oleh hati ibu.

Paras bilirubin pada bayi normal boleh meningkat disebabkan oleh sebab-sebab berikut -

  1. Sel darah bayi mempunyai tempoh hayat yang lebih pendek.
  2. Lebam pada badan bayi yang disebabkan dalam proses kelahiran menyebabkan banyak sel darah merah rosak dan perlu diganti.
  3. Bayi pra-matang tidak mempunyai organ yang matang. Hati tidak dapat memproses bilirubin dengan cepat. Usus mungkin tidak berfungsi sepenuhnya, terutama jika mereka sakit dan tidak disusukan.
  4. Darah ibu dan bayi tidak sesuai. (ABO incompatibility)
  5. Ibu mengidap kencing manis (maternal diabetes)
  6. Penggunaan oxytocin ketika proses kelahiran.
  7. Bayi lelaki Asia mempunyai peratusan demam kuning yang lebih tinggi (kerap).
  8. Keturunan.


Penyakit demam kuning mula dikesan pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia mula kelihatan dari kepala dan turun kebawah. Bayi demam kuning kelihatan kuning pada bahagian muka, diikuti bahagian dada, perut, dan akhirnya dibahagian kaki. Warna kekuningan juga dapat dilihat ada bahagian mata putih bayi. Pemeriksaan bayi untuk penyakit demam kuning patut dibuat dalam cahaya matahari ataupun dibawah lampu panjang putih (fluorescent). Bayi perlu dibawa berjumpa doktor sekiranya demam kuning dikesan. Di hospital atau klinik, paras bilirubin dalam darah boleh diuji melalui contoh darah. Tahap serius ditentukan dengan menimbangkan umur dan faktor perubatan yang lain. Jumlah bilirubin yang kecil atau sederhana tidak merbahaya kepada bayi. Bagaimanapun paras bilirubin yang tinggi dan lama boleh memberi kesan pada pendengaran dan otak bayi. Doktor akan memberikan rawatan yang sesuai agar paras bilirubin tidak mencapai paras merbahaya.

Ibu bapa perlu merujuk kepada doktor dengan segera sekiranya demam kuning dikesan dalam tempoh 24 jam kelahiran, yang membabitkan bahagian tangan dan kaki, atau bayi demam melebihi 37.8 darjah Selsius (100 darjah Fahrenheit), atau bayi kelihatan lemah dan tidak sihat. Bagi bayi bawah 5 tahun, suhu dalam dan luar badan perlu diperiksa. Doktor juga perlu dirujuk sekiranya warna kuning semakin ketara selepas 7 hari, demam kuning masih kekal selepas 15 hari, bayi tidak bertambah berat badan, atau anda merasa bimbang mengenai kekuningan pada kulit bayi.

Bayi yang menghidap demam kuning perlu dipastikan agar tidak mengalami kekeringan (dehydration) akibat pengambilan cecair yang tidak mencukupi. Antara faktor lain yang meningkatkan risiko kekeringan adalah bayi pertama, bayi yang tidak pandai menghisap, puting susu tenggelam (inverted nipples), pembedahan caesarean, penggunaan ubat penahan sakit (analgesics) dan bayi yang tidak matang dengan daya menghisap yang lemah.

Jenis-jenis Demam Kuning

Terdapat beberapa jenis Demam Kuning. Antara yang biasa didapati adalah :-

  • Demam kuning normal (physiological jaundice). Demam kuning normal biasa berlaku pada bayi baru lahir. Ini disebabkan bayi yang baru dilahirkan, hati bayi kadang-kala tidak mampu memproses bilirubin dari sel darah merah yang diuraikan disebabkan hati bayi tersebut masih belum matang atau disebabkan kadar penguraian sel darah merah yang cepat. Keadaan ini meningkatkan kadar bilirubin dalam darah dan seterusnya menyebabkan warna kuning-kekuningan pada kulit dan putih mata bayi. Ia mula kelihatan 2 - 4 hari pertama dan akan hilang sepenuhnya selepas 1 hingga 2 minggu.
  • Demam kuning pra-matang. Demam kuning pra-matang disebabkan oleh hati bayi yang masih belum terbentuk sepenuhnya mengambil masa yang lebih lama untuk memproses jumlah bilirubin yang terhasil.
  • Demam kuning susu ibu (Breast milk jaundice). Demam kuning susu ibu hanya berlaku dalam 1% - 2% kes ibu yang menyusu. Demam kuning susu ibu disebabkan bahan yang terhasil dalam susu ibu yang menghalang penyingkiran bilirubin melalui usus. Ia bermula pada hari ke 4 hingga hari ke 7 dan menghilang selepas 3 hingga 10 minggu. Pihak doktor akan menentukan sekiranya ini berlaku, biasanya sekiranya demam kuning berterusan melebihi 7 hari. Ibu boleh kembali menyusukan bayi selepas bayi sembuh daripada demam kuning.
  • Ketidaksuaian kumpulan darah antara ibu dan emak. Sekiranya bayi mempunyai darah yang berbeza dengan ibu, susu ibu mungkin mempunyai antibodi yang memusnahkan darah bayi. Ini akan meningkatkan paras bilirubin dalam darah bayi. Ia biasanya mula dikesan pada hari pertama. Masalah Rh pernah merupakan bentuk demam kuning yang teruk tetapi boleh dielakkan dengan suntikan imunisasi Rh (Rh immune globulin) pada ibu dalam tempuh 72 jam selepas kelahiran. Suntikan ini menghalang penghasilan antibodi yang boleh membahayakan bayi.
  • Selain itu terdapat juga komplikasi seperti kekurangan enzim G6PD, jangkitan kuman, bayi pra-matang, dan lain-lain lagi. Secara semula jadi, penyakit demam kuning normal (physiological jaundice) bermula pada penghujung hari kedua atau ketiga selepas bayi dilahirkan. Paras bilirubin dalam darah akan terus meningkat sehingga bayi mencapai umur 5-6 hari sebelum paras bilirubin menurun dan akhirnya menghilang apabila usia bayi mencecah 10 hari.


Rawatan lampu ungu
Pada bayi yang mengalami demam kuning atau jaundis biasa rawatan fototerapi akan diberikan bergantung kepada faktor-faktor seperti umur bayi, berat badan bayi, paras bilirubin dalam darah, dan lain-lain. Rawatan fototerapi menggunakan cahaya lampau ungu (ultraviolet) atau selimut yang menghasilkan cahaya untuk membantu tubuh bayi menghapuskan bilirubin dengan mengubah bilirubin kepada bentuk yang lebih mudah bagi bayi menyingkirkannya daripada tubuhnya.

Tujuan rawatan fototerapi ialah untuk mengawal kenaikan bilirubin agar ia tidak mencapai pada tahap merbahaya dan menjejaskan otak bayi. Jangka masa rawatan fototerapi bergantung kepada paras bilirubin dalam darah bayi. Sekiranya paras bilirubin dalam darah terlalu tinggi, darah bayi mungkin perlu ditukar dengan darah penderma yang bersesuaian (exchange transfusion). Ketika rawatan fototerapi bayi akan ditanggalkan pakaiannya dan mata bayi akan ditutup bagi melindungi mata bayi daripada cahaya yang berlebihan.

Sepanjang masa bayi mendapat rawatan untuk demam kuning, adalah penting bayi diberi susu sebanyak mungkin untuk mengelakkan kekeringan dan juga untuk menurunkan paras bilirubin dalam darah. Lebih kerap bayi menyusu lebih cepat bilirubin dikeluarkan daripada badan bayi melalui najis. Rawatan traditional seperti menjemur bayi dibawah sinar matahari pagi tidak lagi sesuai. Ini disebabkan perbuatan ini boleh menyebabkan bayi kekeringan dan dengan itu meningkatkan lagi kadar bilirubin dalam darah bayi. Selain itu cahaya yang terik boleh memberi kesan kepada mata bayi yang masih kecil itu.

Rawatan lampu ungu
Ibu bapa digalakkan membawa bayi mereka berjumpa doktor sekiranya bayi kelihatan kekuning-kuningan pada hari pertama walaupun hanya pada bahagian muka. Pemeriksaan juga perlu dilakukan sekiranya bayi masih menunjukkan tanda-tanda demam kuning selepas 10 hari dilahirkan atau sekiranya terdapat mereka yang menghadapi G6PD dalam keturunan mereka. Selepas bayi sembuh daripada demam kuning, amat jarang-jarang sekali demam kuning berulang.



Ok guyss..please pray for my sweet little Dani k =((


5 orang baik hati..:

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

sy rasa awak ni ada habit yg mana suka letak icon yg salah..cuba tgk balik icon last skali entry nih..it should be like diz :)) not like diz :((

hehehe..

btw, congratulation 4 ur new family member..kiss ckit kt baby tuh..cute ar dia..

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

owh...maybe sy tak faham sgt kot..dani kene jundis kan..tu psl la awak letak icon mcm ni :((

erm..sorry..

شفاه لله..ونسأل الله له الأجر والعافية

aiSyaLiciOus said...

heee =)) ape la awak nie..sure x bace entry nie kan?? just bace tittle kan?hahahhaha....insyaALLAH, everything will b ok soon....just pray for it...

Kiss kan baby dani?? sure xder hal nyer..ye la, bak kate org kan..baby yg baru lahir nie still bau syurga lg..dat wat my dad said to us..hehe..

iKa said...

sya. new layout!!
i can't read la dear!
ekekekek.

banyak songeh lak kan.
sbb bulan terang sgt.
cr bulan gelap sikit.
ekekekek

u punye ym tizzy_roguish tu ke???

NuR said...

Congratulation Aunty :))

((link within))

Related Posts with Thumbnails

Followers